onsdag 8 februari 2023

Husdrömmar - frihetskämpar

 Vilket fantastiskt par som var med i gårdagens avsnitt av Husdrömmar. Ett par, som med en liten bebis, bemästrade att få ekonomi att gå igenom, och driva igenom ett så stort träkojebygge.

Jag själv gillar interiören, dock mindre taket som jag inte riktigt tycker passar in. Påminner om gamla gympalokalen från mellanstadiet. 

Vad som är mest intressant är dels hur driven och nogrann Torkel verkar vara, han bygger egna fönsterkarmar (vem kommer ens på idén), och det visar sig det diffar någon millimeter när de monterar glaset men det lyckas Torkel ordnar upp ändå. 

De resonerar som majoriteten inte gör, att de säljer huset i storstaden för att frigöra kapital för att bli skuldfria och gå ner i arbetstid. De vill inte arbeta fulltid och stressa runt, dessutom med småbarn, de vill ha tid att sparka kottar i skogen, lära barnen cykla, fika i skogen och andra aktiviteter när andan faller in. 

Jag själv skulle tycka det vore väldigt roligt projekt att vara ledig 1år från arbetet och bygga ett mindre torp eller stuga, känslan och resultat som åstadkommit med sin egen kunskap, händer och energi, det är värt 1000x mer än en excelrapport (som dessutom är gjort till någon annan). 




8 kommentarer:

  1. Ja, jag blev så glad när jag såg programmet. Så härlig inställning hos både honom henna. Att ha det lite trångt och besvärligt för att sedan kunna njuta fullt ut och vara skuldfria.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "och henne." skulle det stå :-)

      Radera
  2. Inte sett men ska kolla ikväll. Taco för tips!

    SvaraRadera
  3. Intressant och bra kämpat men hade varit bra att veta lite mer om kalkylen. Jag förstod inte riktigt varför de inte kunde leva ett friare liv där de redan bodde? Jag menar så mycket pengar fick de väl inte över till slut, eller? Dessutom att få mark från pappa och pengar från systern känns lite sådär. Och hon är typ helt beroende av honom nu - det är liksom hans mark och hus. Men hursomhelst ett imponerande hus!

    SvaraRadera
  4. Jag märker det ganska ofta privat och civilt hur pars husdrömmar slutar i skilsmässa tyvärr efter det att mångmiljonprojektet är avklarat. Fast ibland håller det ju hela vägen, och då gläds man som medmänniska.

    Jag brukar fundera över om inte detta med husdrömmar ibland kan vara det ultimata förhoppningstänket kring lyckan draget till sin spets. Hur man ibland kan tänka att en ny BMW kan vara vägen till lycka och funkar inte det så kör vi med ett drömhus där budgeten överskrids med 100%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt. Därför var det väldigt roligt med ett avsnitt med ett par som strävar efter mer tid tillsammans och ett liv nära naturen. Jag inspirerades mer av tiny house avsnittet men det är kul att media även följer normbrytande familjer.

      Radera
  5. Håller med, intressant avsnitt! De har den rätta viljan och det är kul att se att de följer sina drömmar. Jag tycker de verkar kloka. /en som planerar gå ner i procent och leva livet

    SvaraRadera
  6. Ett stort tack från Maya till DR AJAYI för att du hjälpte mig att återställa mitt trasiga hem. Inkonsekvens har varit ordningen för dagen i mitt hem och äktenskap. Min man har haft ett jäkla problem och slitit i mitt kött ända sedan vi började ha för många missförstånd. Vissa dagar gick han bara och kom aldrig tillbaka förrän de senaste veckorna. Jag var förkrossad och försökte allt jag kunde för att åtgärda problemen men lyckades inte. Jag var tvungen att söka efter hjälp och jag blev hänvisad av en vän att kontakta DR AJAYI vilket jag gjorde. Jag visste aldrig att det skulle vara möjligt eftersom problemen hade dröjt sig kvar i två hela år. DR AJAYI försäkrade mig och sa bara till mig att lita på honom och tro på att få mina önskningar uppfyllda. Han fixade mitt äktenskap med sitt kraftfulla kärleksåterföreningsband och mitt hem är fantastiskt igen och min man är med mig för att aldrig lämna längre. Kontakta honom också och tro att han kan hjälpa dig eftersom han inte har några dåliga uppgifter. Sms:a honom bara via WhatsApp +2347084887094 eller maila honom via: drajayi1990@gmail.com

    SvaraRadera