fredag 5 augusti 2022

Köksavloppsbyte för under 2000:-

 Stopp i avloppet, det är ingen kul känsla. När en vant sig vid att köra diskmaskinen dagligen och använder diskhon flera gånger per dag. Och för de flesta tänker att ett avloppsbyte blir en hundratusenkronors utgift då man kanske behöver bryta ut golv i kök / badrum osv. 

Röret till köksavloppet från huvudstammen är ca 60år gammalt som har fått utstå mycket genom åren. Röret är tillverkat i gjutjärn som rostar invändigt över tid. På den tiden använde de inte dia. 75mm rör till köket utan 40-50mm vilket gör det än mer besvärligt. 

Vi har bytt huvudstammen och alla rör i källaren, på ovanvån och bottenvåning har vi dock de gamla gjutjärnsrören kvar. 

När stoppet dök upp kontaktade jag direkt en borrfirma och frågade om de kunde hjälpa till borra ett 100mm håll genom betongbjälklaget. De hade semester. Så jag bestämde mig för att fixa det hela själv.

Hyrde en Husqvarna DM230 kärnborr med 110mm diamantborr på Renta för 1100:- ink slitage samt åkte till Hornbach och köpte avloppsdelar för 700kr. 

Det har varit lite oklart hur tjock betongplattan är i ren betong, tidigare när jag borrat har jag uppfattat det som ca 2cm betong, 30cm grus och ytterliggare 5cm armerad betong. Det visades dock att det var ca 17cm armerad betong. Det tog ca 20-30min att borra igenom bjälklaget. 

Väl igenom kopplade jag det nya avloppet längst taket i matkällaren fram till den nya huvudstammen som enkelt kunde kopplas in då det också var plaströr. 

Vad gick detta kalaset på då? 

1100:- + 700:- = 1800kr för ett nyttt fräsch köksavlopp som kommer hålla säkert ytterligare 60år.


   Kärnborr av kvalite


Rejäl betongkaka. 



Klart.
Ska dock ordna bättre uppfästning. 




2 kommentarer:

  1. Så jäkla härligt! Har själv ett kluckande avlopp i köket men tänkte ta rensslangen och testa. Fråga - körde du med vatten inkopplat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte också med rensslang (från biltema) men märkte igen skillnad, kanske inte kom tillräckligt lång ner.

      Jo kopplad in vatten vid borrning för att minska på slitaget (kostade 800kr per mm) men det blev en mindre sjö nere i matkällaren. Alternativt kan man torrköra med en hink med vatten bredvid och doppa den när den blir för varm.

      Radera