lördag 19 oktober 2024

Lådcykel inköpt

 Som jag nämnde i förra inlägget har vi länge varit inne på att skaffa lådcykel. Häromdagen dök det upp en Livelo lådcykel till rimligt pris. Den var i fint skick med enbart 230mil i bagaget med ett par år på nacken. Ett av det viktigaste parameterarna när vi valde att köpa begagnad lådyckel, var är att kontrollera att den inte är stöldgods. Vi fick ägarbeviset från säljare och jag kontakta Livel kundtjänst för att kontrollera att ägarbeviset var äkta och inte registrerad stulen hos polisen. Livelo säljer också enbart reservdelar mot uppvisat kvitto, således är dessa cyklar mindre cykelbegärliga. 

Vi har redan hunnit med ett par turer till bokbussen, lekplatser och besök hos släktingar. Vi är väldigt nöjda med den. 


Inga problem att storhandla, det går i flera matkassar utan problem. Lådan tar hela 80kg. 


Stöldskydda cykeln

Att skydda cykeln från att bli stulen är väldigt viktigt då det sker oerhört många cykelstölder i vårt land nu för tiden. För 30år sedan trodde man nog inte att det skulle behövas DNA märkning, vinkelslip-resistenta lås, GPS-tracker, larm, trippla lås för att skydda sin cykel. Nu för tiden sedan elcykeln introducerades så är det dyrbart och än mer stöldbegärligt. 

Hur väljer vi då att skydda vår lådcykel från stöld?

1. Inlåst i förråd nattetid

Då vi bor i villa har vi möjlighet att förvara den i låst cykelförråd nattid/dagtid . I förrådet har vi en ankarfäste-anordningar som vi kan låsa fast cykeln i. Vi har dessutom kameraövervakning i förrådet samt en hund som skäller så fort någon går in på vår tomt. 

2. Larm med fjärrkontroll, 

Vi har ett larm som monteras på cykelramen som känner av vibrationer och utlöser en extremt högt larm om någon rör cykeln. Det sätts på/stängs av med en fjärrkontroll. 

3. DNA Märkning

Vi har SSF DNS märkt cykeln för enklare identifikation och avskrämmande om någon skulle sno cykeln, samt blir det mindre attraktivt att sälja. 

4. Vinkel-slip resistent lås

Vi funderar på att införskaffa ett HipLok D1000 U bygellås som är resistent mot vinkelslipar. Det krävs ca 3 skivor för att sig igenom det samt förmodligen behövs ett extra batteri för tjuven för det tar 10-25min att ta sig igenom det. 

5. Kättinglås, ramlås och skivbromslås

Vi har ett SSF Klass C kättinglås som vi använder för att låsa ramen i något fast föremål när den står obevakat. Givetvis är det ett lås som enkelt går att kapa med vinkelslip men svårare med "tysta" verktyg som bultsax. Således är det dugligt dagtid. 

Vi har även köpt ett skivbromslås med larm för ca 650kr från Amazon. Den larmar 100db om någon rör cykeln/låset. 

6. Hemförsäkring Hedvig

Vi har hemförsäkringen Hedvig som ger upp till 25.000 åter vid cykelstöld, dock åldersavdrag. Det är en bra försäkring för vårt behov då vår cykel köptes för under 25.000. 

7. Gör cykeln unik

Utsmycka cykeln så den är lättare att identifiera vid stöld samt mindre attraktiv att stjäla. Vi planerar ändra en del av originaldetaljerna för att göra den unik. 


Vi får hoppas ingen får för sig stjäla cykeln, om så sker har vi gjort vad vi kunnat för att skydda den mot stöld. 

Nu ska vi iväg till lekplatsen, trevlig helg, tjohej!



tisdag 8 oktober 2024

Husbil såld & lådcykelliv

Husbilsförsäljning

Vi har haft en äldre husbil sedan början av året, det är en Autroller 41 från 2001 med 12 000mil på mätaren. Det har blivit ett par längre resor i sommar, kompakt, trevlig husbil men ett elände att köra längre sträckor med, dels då den är hög (ca 3m = vinden ligger på rejält) samt liten motor. En får huvudvärk efter någon timme när man måste koncentrera sig för att hålla bilen på vägen. 

Jag har lagt ner väldigt många timmar under våren på att uppgradera elsystemet, installera solpanel, byta kylskåp, byta alla oljor och diverse annat fix. Det var otroligt lärorikt och jag ser det som mer eller mindre läropengar då jag nu är en erfarenhet rikare samt haft möjligthet testa på husbilslivet under ett par längre resor. 

Då vi nu känner att husbilen är lite för bred och jobbig att köra, har vi nu sålt den till en som kommer ha mer glädje av den, och jag tror husbilen kommer bli mer nöjd också ;)

Ekonomin då? Vi köpte bilen för 159k , därefter har jag lagt 57k på uppgradering och reparationer, allt loggat i excel. Således, totalt 216k. Vi har haft den uthyrd 2v i sommar till en familj från Israel, som genererade 25k i intäkter. Därmed landar kostnaden på 191.000:-.

Vi sålde den nu för 170.000, därmed 21.000 i värdeminskning men en erfarenhet rikare + ett par resor i sommar :)

Vad blir det härnäst? Jo, vi gillar fortsatt husbilslivet, och det passar oss bättre än att t.ex äga en båt eller sommarstuga, iaf just nu i livet. Däremot siktar vi mer in oss mot en modernare plåtis som är smalare och lättare att köra längre sträckor samt uppe i bergen med utan behöva oroa sig motorn inte kommer orka. Vi kommer hålla ögonen öppna på blocket, mest troligt är dock att vi hyr en plåtis nästa sommar och känner av hur mycket tid vi kommer ha av att bruka en plåtis för att det ska löna sig, de kostar trots allt över 500k i inköp. 

Tack för allt fina husbil, på återseende!

Lådcykel-sökande

Vi har sedan vi flyttade in i hus, suktat efter en lådcykel som kan ersätta en del kortare bilåkande. Sedan 3år tillbaka har vi en elcykel med stor korg baktill som används mest för att handla livsmedel. Nu med ett litet barn, blev behovet mer aktuellt.

Vårt behov är främst cyklande med barn och lite last, max 8km:

- Till/från förskola

- Storhandla på Lidl/Willys, får plats med fler kassar än elcykeln

- Utflykt till biblioteket och lekplatser

- Sommar cykelsemester inom 10mil, t.ex längst Själland kusten

Rent ekonomiskt är det egentligen ingen större vinst jämfört med vår Kia Ceed Hybrid bil. Då bilen är en laddhybril (ca 50km räckvidd) blir kostnaden ca 28kr för en fulladdning. Med en 500Wh batteri lastcykel på el blir kostnaden ca 1kr per laddning och då kommer man ca 60-80km. 

Det krävs således väldigt många resor innan en lådcykel för 25 000:- betalar av sig - sålänge vi har bilen kvar. Den stor besparingen skulle bli om man gör sig av med bilen helt och hållet, men det är inte aktuellt för oss. 

Vi ser däremot fördelar, både att få frisk luft, lite motion och enkelheten för barnet att bara hoppa i korgen och åka iväg, jämfört med att tragla i bilen. Det är mycket roligare och mer stimulerande för barn att åka i lådcykel än bil. 

Vi får se om vi hittar någon lådcykel framöver som passar våra behov :)

söndag 23 juni 2024

Renovering av "Grythyttan" stolar

 Med stor inspiration från IGMR's DIY projekt med trädgårdsgruppen "Grythyttan", har jag gett mig på samma projekt. Under senaste veckorna har jag haft trädgårdsmöbler bevakning på Marketplace och Blocket. Häromdagen dök det upp ett Grythyttan look-a-like set för 1500kr i närområdet. Iväg och hyra släp via Freetrailer, någon timme senare var trädgårdssetet redo för renovering. 

Bra grundskick på bord och stolar

Slipning och målning

Efter att ha frågat ett par blocket annonser vilken olja och färg som används till stolarna, kom jag fram till att trä:et ska oljas in teakolja och stålstommarna målas i mörkgrön RAL 9012 för att få den look vi var ute efter. 

Teakoljan inhandles på Hornbach för 129kr, märkte ingen skillnad på resultatet mellan den och Hedins olja. Således kan jag rekommendera Hornbach olja, som är bättre prissatt. Den mörkgröna metallacken från Hammerlite köptes via Amazon för 229kr, ca 100kr billigare än hos Hornbach. 


Slipning pågår

Inoljning (teakolja)



Åtgärda knarrande stolar

Ett par av stolarna knarrande när man gungade på dom. Detta åtgärdades genom att öppna plastlocket till röret, spraya in WD-40 och vända på stolen några minuter. Därefter var den helt knarr-fri. Älskar DIY. 

Detta hålet i röret användes för att smörja upp maskineriet

Resultatet

Vi blev mycket nöjda över resultatet, över förväntan. Det är ett rejält lyft jämfört med skicket när vi köpte möblerna. Ekonomiskt var det också ett väldigt bra projekt som kostade oss 1500kr inköp möbler + 229kr lack + 129kr olja = 1 858:-. Speciellt om man jämfört att ett nytt grythyttan trädgårdsset går över 25 000:- och ett begagnat för 10-15 000:-. Ett projekt jag förmodligen inte skulle gett mig på om jag inte var föräldrarledig. 

torsdag 6 juni 2024

Åtråvärda silvermedaljen - Lidingöloppet

I slutet av September är det dags för mig att springa Lidingöloppet, som en del i En Svensk Klassiker. Det är ett tufft terränglopp med hela 530 höjdmeter på mestadels fast grusvägar, i naturmiljö. Det är många backar som ska kämpas igenom, vilket kräver en del backträning, en vara jag inte tränat allt för mycket på ännu. 

Åtråvärd silvermedalj

För att klara silvermedalj tid kräver det att du tar dig i mål under 2:15 (män) 2:38 (kvinnor). Således behöver du hålla ett medeltempo om minst 04:30 men snarare 04:20 för att ha marginal. En får räkna med rejält snittid drop i backarna, eventuellt tvingas gå i Aborrbacken. Tid som behöver tas igen utför och flackare partier. 

Ambitionen är att ta silvermedalj, det är ett tufft mål som kräver många träningstimmar under kommande månader. 

Nuvarande formen är riktigt bra, där jag klarar ligga på 4:19 tempo i ca 15km / 1h på en någelunda flack bana. Planen är att utöka backträningen och antal mil per vecka, detta ska göras parallellt med nuvarande cykelträning fram till mitten av juni samt simningen inför vansbro i början av juli. Därefter har jag full fokus på löpningen fram till loppet slutet av September. 

Kommande lopp och träning

Före Lidingöloppet avser jag springa Falkenberg Stadslopp 10km samt Helsingborg halvmarathon. Det kommer testa formen rejält för att se om jag har tiderna som krävs för silvermedalj på Lidingöloppet. En får räkna med att tempofarten på bana jämfört med terräng inte är jämförbara, så god marginal krävs. 

Löpträningen består utav 4 löparpass i veckan enligt nedan

- Tempo 10-15km tävlingsfart

- Återhämtningspass zon2 1h

- Intervaller 1km x 5 eller backträning 400meter x 10

- Långdistans zon 3 20-30km


Utrustning

Efter ca 90mil i mina Ascis GT2000 -11, med knäont senaste milen, var det en tydlig varningssignal för byte av skor. Inköpet blev Adidas Adizero pro 3, dyra skor, men med kolfiberplatta som nästan känns att man fuskar. Är supernöjd, om det är placebo eller skorna, mina tider förbättrades avsevärt med de nya skorna. Om ni inte använder kolfiberskor idag, testa, det är stor skillnad jämfört med vanliga med t.ex gel i. 


tisdag 28 maj 2024

Föräldrarledighet

 Föräldrarledigheten har påbörjats och den har inletts med fantatiskt väder här i syd. Dagarna har spenderats tillsammans med mitt barn, på lekplatser, stränder, i stan, promenader, i second hand butiker, parker och skog. Det är fantastiskt vilken möjlighet vi har i Sverige som har möjlighet vara föräldrarlediga. Kikar man på grannländer som Danmark sätter de flesta barnet på dagis redan vi maximalt 1års ålder. Allt för tidigt tycker jag, men så ser förutsättningar, normer och kulturen ut. 

Projekt

Vi har påbörjat planering för att bygga ny och större altan intill vårt utehus. Nuvarande altan är sliten och i ganska dåligt skick. Här blir det nytt från grunden som ska hålla i många år. Virkespriserna har gått ner en del sedan senaste altanprojektet vi gjorde för ett par år sedan. 


Löpning och cykling

Sedan något år tillbaka bestämde jag mig för att göra en Svensk Klassiker samt hårdsatsa på löpningen. Om ett par veckor är det dags för Vätternrundan, som blir den första grenen att avklara. Har tidigare cyklat runt pölen, ser fram emot folkfesten. En tid runt 11-12tim är realistiskt. Har kvar samma cykeln som när jag cyklade för 13år sedan med, den funkar ännu. 

I April körde jag ett halvt marathon i Wien, Österrike. Fantatiskt miljö och väldigt platt, tror det var runt 40 höjdmeter totalt. Trots en förkylning ett par dagar före start, blev det nytt personbästa på 1.49h.

Nästa löplopp blir Falkenberg Stadslopp i slutet av juli på 10km vilket jag ska försöka satsa komma in på under 43min. Löpningen går fantatiskt bra nu (kanske för jag har mycket tid att lägga jämfört med när jag jobbade).


Ekonomin

Sedan ett bra tag tillbaka har jag bytta investeringsstrategi från utdelande aktier till fonder. Det beror främst på att jag vill lägga mindre tid på investeringar och mer på tid på träning och familjen. 

Numera består min portfölj av nedan fonder, till ett värde av ca 2,1 MSEK.

- Avanza Global

- Spiltan Aktiefond

- PLUS Allabolag Sverige

Uppdaterad målsättning är att nå 3 MSEK och därefter kraftigt börja amortera av vårt bolån för att nå skuldfrihet. 

Sparandet är det ganska tufft med, nu är vi båda föräldrarlediga och lever därmed på en föräldrarpenningslön. Har lagt undan en klumsumma för kommande månader vi ska vara hemma tillsammans, det är få förunnat att kunna vara ledig tillsammans under flera månader. 


Wien målområde


Fantastiskt god Kaiserschmarren från vackra Demel cafe. 




söndag 24 mars 2024

Byte av avgassystem

Befintliga avgassystemet på Fiat husbilen var väldigt rostigt, med fästen som såg ut att börja rosta igenom och över tid förmodligen släppa helt. Förmodligen originalavgassystem från 2001. Det var helt enkelt dags för byte. En kostnad som jag trodde bli hög, jag har tidigare aldrig köpt avgasrör eller bytat för den delen heller. 

Inhandlade avgassystemet, komplett rör, svetsade med två dämpare från Trodo.se , men det finns även en hel del avgassystem hos Skruvat.se. Kostnaden landade på 1700kr ink gummiringar. Jämfört med bilverkstan som skulle ha 5500kr. 

Avgassystemet hängde i gummiringar samt fastskruvad i röret mot katalysatorn. Skruvade av röret samt kopplade bort gummiringarna över hela röret. Sen var det bara att schyffla ut röret under bilen. Det gick väldigt smidigt.

Det nya avgassystemet hade samma infästningspunkter, så det var bara att hänga fast det igen samt säkrade med stålvajer ifallatt gummiringarna skulle lossna. Startade bilen och kontrollerade läckage. 

Om det är lika lätt på personbilar som husbilar/lätt lastbil, vet jag inte, men detta var ett enkelt jobb som sparade många tusenlappar. 


    En firma i skåne skulle ha 5 500:- för bytet. 


lördag 24 februari 2024

Åtgärda fuktskadad lastlucka husbil

 Vi har nyligen köpt en äldre husbil från 2001. Det är en husbil byggd på Fiat Ducato, med alkov. En äldre husbil innebär också att det går att få tag på service och reparationsmanualer, och att det är mindre elektronik och delar som kan gå sönder. För oss som tycker om DIY projekt är det helt perfekt.

Vi har följande åtgärder planerade före vi tar bilen ut i Europa senare i vår. 

- Installera nytt elsystem med solpanel, litium batteri, DCDC laddare, mppt, takfläkt

- Kontrollera bromsarna och byt bromsbelägg och bromsbackar om nödvändigt

- Årlig service med oljebyte, filterbyten

- Klä om textilerna


Som ett första projekt vi genomförde nyligen var att åtgärda en fuktskadad lastlucka. Det var ett roligt endagsprojekt, med ett lyckat resultat. Befintlig lucka var ej tät mot husbilsfasaden, så det hade runnit vatten längst med listerna och som träbitar och frigoliten i innanmätet hade sugit upp. Vi rev ut allt innanmäte ner till plåten, limmade fast XPS isolering och en 4mm plywoodskiva. Bilder nedan. 

Röta i lastluckan, luktade illa

 

Klar, enbart beslagen ska på

Finito, lastlucka på plats igen


söndag 18 februari 2024

Nordelettronica TE42 Wiring Diagram

Hello,

I have been looking for the wiring diagram for a fuse box in our motorhome Autoroller 41 for some time. I managed to finally get it from the producer Nordelettronica in Italy. 

For anyone else looking for this wiring diagram, I have linked in below. 

TE42 Wiring diagram