torsdag 6 juni 2024

Åtråvärda silvermedaljen - Lidingöloppet

I slutet av September är det dags för mig att springa Lidingöloppet, som en del i En Svensk Klassiker. Det är ett tufft terränglopp med hela 530 höjdmeter på mestadels fast grusvägar, i naturmiljö. Det är många backar som ska kämpas igenom, vilket kräver en del backträning, en vara jag inte tränat allt för mycket på ännu. 

Åtråvärd silvermedalj

För att klara silvermedalj tid kräver det att du tar dig i mål under 2:15 (män) 2:38 (kvinnor). Således behöver du hålla ett medeltempo om minst 04:30 men snarare 04:20 för att ha marginal. En får räkna med rejält snittid drop i backarna, eventuellt tvingas gå i Aborrbacken. Tid som behöver tas igen utför och flackare partier. 

Ambitionen är att ta silvermedalj, det är ett tufft mål som kräver många träningstimmar under kommande månader. 

Nuvarande formen är riktigt bra, där jag klarar ligga på 4:19 tempo i ca 15km / 1h på en någelunda flack bana. Planen är att utöka backträningen och antal mil per vecka, detta ska göras parallellt med nuvarande cykelträning fram till mitten av juni samt simningen inför vansbro i början av juli. Därefter har jag full fokus på löpningen fram till loppet slutet av September. 

Kommande lopp och träning

Före Lidingöloppet avser jag springa Falkenberg Stadslopp 10km samt Helsingborg halvmarathon. Det kommer testa formen rejält för att se om jag har tiderna som krävs för silvermedalj på Lidingöloppet. En får räkna med att tempofarten på bana jämfört med terräng inte är jämförbara, så god marginal krävs. 

Löpträningen består utav 4 löparpass i veckan enligt nedan

- Tempo 10-15km tävlingsfart

- Återhämtningspass zon2 1h

- Intervaller 1km x 5 eller backträning 400meter x 10

- Långdistans zon 3 20-30km


Utrustning

Efter ca 90mil i mina Ascis GT2000 -11, med knäont senaste milen, var det en tydlig varningssignal för byte av skor. Inköpet blev Adidas Adizero pro 3, dyra skor, men med kolfiberplatta som nästan känns att man fuskar. Är supernöjd, om det är placebo eller skorna, mina tider förbättrades avsevärt med de nya skorna. Om ni inte använder kolfiberskor idag, testa, det är stor skillnad jämfört med vanliga med t.ex gel i. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar