tisdag 24 maj 2022

Investera i skogsfastighet

Efter en nyligen avslutad motorsågsutbildning tillsammans med IGMR är jag ännu mer intresserad av att investera i en skogsfastighet. Gärna med ett mindre fritidshus på fastigheten.

Det är oerhört tillfredställande att ha vistas och arbeta i skogen. En dag utomhus gör mycket för hjärnan som annars främst fokuserar på siffror och texter i mailformat. 

En skogsinvestering ser jag också som ett framtid möjlighet till extrainkomst när en steppat ner från ekorrhjulet. Framför mig ser jag följande 

  • Skogsfastighet om 10-20ha, hög andel produktiv skog
  • Mindre hus på fastigheten, räcker med 30-40kvm
  • ATV med timmervagn, elektrisk vinch, förvaring sker genom att bygga in den i en vedhög pga stöldrisk
  • Nära vattendrag för fiske och kanot/kajakpaddling
  • 4G uppkoppling för möjlighet att arbeta på distans dagtid
Extra inkomst sker genom
  • Försäljning av timmer och massaved.
    • Brossling sker med ATV och timmervagn samt vinch
    • Säljs som leveransvirke, genom t.ex virkesborsen.se
  • Ved-försäljning via FB, blocket etc
Ett scenario där utdelningar täcker utgifterna väljer en själv i vilken omfattning man vill arbeta i skogen. Det finns ingen press att hugga x antal träd. 

Det dyker ständigt upp intressanta fastighetsobjekt, de flesta högintressanta är i Jämtland, bra priser för mycket mark, dock en lång resväg från Skåne. 


Exempel på ATV med timmervagn, trevliga pjäser

Somliga köper en Tesla S för 1,4 MSEK, jag köper hellre en Malwa 560 :)



1 kommentar:

  1. Haha ja! Det är lätt att bli biten. Väldigt rolig kurs och jag håller med om att skogsfastigheter gör att det dreglas i munnen...

    SvaraRadera