måndag 6 juli 2020

Bilservice och bromsbyte på egen hand

Som entledigad från arbetsmarknaden finns det gott om tid för husrenovering, bilfix, cykelfix och emellanåt njuta av solen.

Tidigare i vÃ¥r gjorde jag helservice och bromsbyte pÃ¥ vÃ¥r Volvo V70. Förutom att jag hade sönder en elmotor till ena bromsoket, gick det hela över förväntan. 

Det som gjordes var (16 000mil)
  • Byte av luftfilter
  • Byte av kupefilter
  • Byte av olja, oljefilter och oljeplugg (inlämnad hos verkstad med billyft, 300kr) 
  • Byte av bromsbelägg bak (bägge sidor)
Om jag skulle lämnat in bilen för skulle kalaset gÃ¥r pÃ¥ uppskattningsvis 4 000 pix. 


Listan av vad som skulle bytas för denna 16 000mil service fick jag genom att knappa in reg nr pÃ¥ Lasingoo.se och se vad som ingÃ¥r i servicen. 

Kostnad inköp material

Luftfilter: 98:-
Kupefilter: 58:-
Motorolja: 390:-
Oljefilter: 69:-
Oljeplugg: 15:-
Bromsbelägg: 206:-
Extra utgift ny elmotor: 1100:-
Arbetskostnad byte av motorolja: 300:-

Totalt: 2 236:- plus en lärdom rikare 


Hämta grejer på posten


Byte av luftfilter, satt väldigt lättillängligt.


Kupefilter. Satt lite bökigt till, tog en timme att komma åt och trä in det nya filtret


Kupefilter nytt vs gammalt 



Byte av bakre bromsbelägg. Enklare än vad jag trodde, förutom min klumpighet att ha sönder elmotorn till P-bromsen. 



Nya vs gamla belägg




Nya på plats


Inlämning till en enmans-bilverkstad för byte av motorolja, oljefilter och plugg. Tyvärr hittade jag ingenstans att hissa upp bilen själv.

6 kommentarer:

  1. Wunderbar! Det är gött att kunna själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams. Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han slöt mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollstavarna, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Stoppa skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Graviditet spell
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Härligt, känner en riktig tillfredsställelse när jag servat den gamla båtmotorn själv. Tänk att jag kunde göra annat än att knappa på en dator. :)
    Nästa gång kan du suga ut motoroljan med en oljebytarpump genom hålet där oljestickan sitter så slipper du lyfta bilen (behöver inte öppna pluggen alls).
    mr deed

    SvaraRadera
  3. Vad kostade det till slut att laga elmotorn? Oavsett så har du levlat en nivå i dina bilmekkarkunskaper - well done!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elmotorn kostade 1100kr och jag monterade den själv :) en lärdom rikare

      Radera
  4. Hej allihopa. Jag såg kommentarer från människor som redan fick sitt lån från CHRISTY WALTON FINANCE och sedan bestämde jag mig för att ansöka under deras rekommendationer och för bara några timmar sedan bekräftade jag på mitt eget personliga bankkonto ett totalt belopp på $ 30 000 som jag begärde. Det här är verkligen en fantastisk nyhet och jag råder alla som behöver riktigt lån att ansöka via sin e-post (christywalton355@gmail.com) Jag är glad nu när jag har fått det lån jag begärde

    SvaraRadera