tisdag 4 februari 2020

Vilka sektorer överlever?

Farbror fri skrev för ett par år sedan ett inlägg hur de resonerar kring vilka sektorer de investerar i sin utdelningsportfölj. Det finns sektorer som har större chans att "överleva" än andra. De kallar portföljen "permanent" för den avser vara hållbar över tid.

Utgångspunkten är att tänka vad vi som människor har för grundläggande behov, och vad vi behöver om världen skulle drabbas av kraftig ekonomisk turbulens med extrem arbetslöshet, krig etc.

Vi behöver
- Någonstans att bo
- Föda för att överleva
- Energi till värme och elektricitet

Med andra ord, fastighetssektorn, livsmedelsindustrin och energisektorn.

Risken för att hela dessa sektorer ska elimineras över tid anser jag är extremt låg. Däremot kan givetvis dåligt skötta bolag inom sektorn gå i konkurs.

Jag går mer och mer i tankarna att öka kraftigt exponering mot dessa sektorer.

Ett urval av intressanta bolag som jag har idag/vill köpa

Fastighetssektorn
Hemfosa - uthyrning av samhällsfastigheter
Castellum - uthyrning av kontor och logistikhallar
Akelius - uthyrning av kontor och bostäder

Livsmedelssektorn
Kesko - livsmedelskedja i Finland
Axfood - livsmedelskedja i Sverige, bl.a Hemköp och Willys
Europris - lågpriskedja i Norge

Energisektorn
Fortum - produktion och försäljning av bl.a el och fjärrvärme i Norden och Polen
Enbridge - äger energi infrastruktur i Kanda för överföring av bl.a gas, el,


För er som ännu inte börjat spara och investera, öppna ett konto hos Avanza (affiliate-länk). För dig som är intresserad av en mer defensiv aktieinvestering kan ovan strategi vara till inspiration.

1 kommentar:

  1. Jag är så upphetsad att min man är tillbaka efter att han lämnade mig för en annan kvinna. Min man och jag har varit gift i ungefär 7 år nu. Vi är lyckligt gift med två barn, en pojke och en flicka. För tre månader sedan började jag märka något märkligt beteende från honom och några veckor senare fick jag reda på att min man träffar någon. Han började komma hem sent från jobbet, han bryr sig knappast om mig eller barnen längre. Ibland går han ut och kommer inte ens hem igen i cirka 3 dagar. Jag gjorde allt jag kunde för att rätta till det här problemet men helt till ingen nytta. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på internet en dag kom jag på en webbplats som föreslog att Dr. OGUNDU kan hjälpa till att lösa äktenskapsproblem, återställa trasiga relationer och så vidare. Så jag kände att jag borde pröva det. Jag kontaktade honom och berättade för honom mina problem och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det och han gjorde en besvär för mig. 24 timmar senare kom min man till mig och bad om ursäkt för de fel han gjorde och lovade att aldrig göra det igen. Sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj bor tillsammans lyckligt igen .. Allt tack till Dr. OGUNDU. Om du har problem kontaktar du honom så garanterar jag att han hjälper dig. Han kommer inte att göra dig besviken. Skicka e-post till honom på: drogunduspellcaster@gmail.com
    1. Ta med din pojkvän tillbaka
    2. Ta med din man tillbaka
    3. Ta med din fru tillbaka
    4. Ta tillbaka din flickvän
    5. Vinn lotteri
    6. befordran på kontor
    7. hjälper dig att bli gravid
    8. Komplett botemedel mot alla slags sjukdomar
    9. äktenskapsengagemang och så många fler.
    (e-post: drogunduspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera