onsdag 28 juni 2023

Avdrag som egenföretagare AB (TIPS)

 Inlägg i repris


 För er som funderar eller redan är konsult via eget AB tänkte jag tipsa om vilka avdrag som kan nyttjas enligt nedan lista.

Lön

  • Ta lön upp till brytpunkt, ca 52000/mån
  • Utdelning 3:12, schablon (ca 204k) eller huvudregel
  • Tjänstepension 0-35% av lön
  • Spara i bolaget för 5:25 , sätta bolaget i träda och plocka ut hela kapitalet till 20% skatt
Inköp, momsfritt
  • Dator, skärm, tangentbord kan skrivas av direkt, förnya vart 3:e år är rimligt
  • Headset/hörlurar
  • Mobiltelefon, kan förnyas varje år och ge den "uttjänta" till en familjemedlem
  • Mobiltillbehör
  • Mobilabonnemang givetvis
  • Terminalglasögon
Arbete, momsfritt
  • Reseavdrag 25kr/mil skattefritt till och från uppdrag. Om inte tar allt för långa uppdrag kan du nyttja detta och då du arbetar delvis hemifrån. Jag tjänar väldigt mycket på detta då jag kör elbil.
  • Friskvård upp till 5000 ink moms/år
  • Julgåva 500kr/år
  • Coronagåva 2000kr/år
  • Jubileumsgåva (t.ex 50årsdag) 15000kr - helt otroligt bra. 
  • Personalfest (bjuda ut frun/mannen på middag en lördag kväll)
  • Utlägg tårtor/fika vid avslutad konsultuppdrag, men nyttja det för att bjuda familj eller vänner istället
  • Frukost ca 35kr/dag.
  • Kaffe, jag köper in 12st Zoega kaffe varje halvår momsfritt.
Hoppas någon av tipsen var er till nytta. 

Avslutar med en bild från vår vistelse i Köpenhamn, även om det inte var en momsfri upplevelse :)




8 kommentarer:

  1. Tror reseavdraget höjts till 25kr milen

    SvaraRadera
  2. Får man göra samma avdrag i enskild firma?

    SvaraRadera
  3. Varifrån har du fått ett belopp avseende frukostkostnad? Detta var svaret jag fick från Skatteverket för 3 dagar sedan:
    "Det finns inga beloppsgränser då det ser olika ut i landet."

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
  4. Copy/pastat från förut? Det finns väl inget coronaavdrag längre?

    SvaraRadera
  5. Hej och välkommen till Spotcap Global Financial Services, jag heter Claudia Klein, jag är en långivare och även en finansiell konsult. Jag erbjuder alla typer av lånetjänster

    Är du i stort behov av ekonomisk förstärkning? Behöver du ett lån för olika ändamål? om ditt svar är ja, kommer jag att råda dig att kontakta mitt företag via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller skicka ett sms på WhatsApp via: +31642117819 | och har ett lån på ditt konto inom 24 timmar eftersom vi tillhandahåller utmärkta lånetjänster över hela världen.

    Vi erbjuder alla typer av lånetjänster (Personlån, Företagslån och många fler), vi erbjuder både lång- och kortfristiga lån och även du kan låna upp till 15 miljoner euro och vi ger ut lån till en låg ränta på 3 % per år. Mitt företag hjälper dig att uppnå en mängd olika mål med ett brett utbud av låneprodukter.

    Jag erkänner det faktum att att få ett legitimt lån alltid har varit ett stort problem För individer som har ekonomiska problem och behöver en lösning på det, har många människor det så svårt att få aktielån från sina lokala banker eller andra finansiella institutioner p.g.a. hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuldsättningsgrad, låg kreditpoäng eller andra orsaker

    Inga fler väntetider eller stressiga bankbesök. Vår tjänst är tillgänglig 24/7 - du kan få ett lån och slutföra dina transaktioner när och var du än behöver det

    Vi tillhandahåller 24-timmars lånetjänster i världsklass. För frågor/frågor? - Skicka ett e-postmeddelande till | spotcapglobalservices@gmail.com | eller skicka ett sms på WhatsApp via: +31642117819 | & Få svar omedelbart

    Din familj, vänner och kollegor behöver inte veta att du har ont om pengar, skriv bara till oss så får du ett lån.

    Din ekonomiska frihet är i dina händer!!

    SvaraRadera