Sidor

lördag 19 oktober 2024

Lådcykel inköpt

 Som jag nämnde i förra inlägget har vi länge varit inne på att skaffa lådcykel. Häromdagen dök det upp en Livelo lådcykel till rimligt pris. Den var i fint skick med enbart 230mil i bagaget med ett par år på nacken. Ett av det viktigaste parameterarna när vi valde att köpa begagnad lådyckel, var är att kontrollera att den inte är stöldgods. Vi fick ägarbeviset från säljare och jag kontakta Livel kundtjänst för att kontrollera att ägarbeviset var äkta och inte registrerad stulen hos polisen. Livelo säljer också enbart reservdelar mot uppvisat kvitto, således är dessa cyklar mindre cykelbegärliga. 

Vi har redan hunnit med ett par turer till bokbussen, lekplatser och besök hos släktingar. Vi är väldigt nöjda med den. 


Inga problem att storhandla, det går i flera matkassar utan problem. Lådan tar hela 80kg. 


Stöldskydda cykeln

Att skydda cykeln från att bli stulen är väldigt viktigt då det sker oerhört många cykelstölder i vårt land nu för tiden. För 30år sedan trodde man nog inte att det skulle behövas DNA märkning, vinkelslip-resistenta lås, GPS-tracker, larm, trippla lås för att skydda sin cykel. Nu för tiden sedan elcykeln introducerades så är det dyrbart och än mer stöldbegärligt. 

Hur väljer vi då att skydda vår lådcykel från stöld?

1. Inlåst i förråd nattetid

Då vi bor i villa har vi möjlighet att förvara den i låst cykelförråd nattid/dagtid . I förrådet har vi en ankarfäste-anordningar som vi kan låsa fast cykeln i. Vi har dessutom kameraövervakning i förrådet samt en hund som skäller så fort någon går in på vår tomt. 

2. Larm med fjärrkontroll, 

Vi har ett larm som monteras på cykelramen som känner av vibrationer och utlöser en extremt högt larm om någon rör cykeln. Det sätts på/stängs av med en fjärrkontroll. 

3. DNA Märkning

Vi har SSF DNS märkt cykeln för enklare identifikation och avskrämmande om någon skulle sno cykeln, samt blir det mindre attraktivt att sälja. 

4. Vinkel-slip resistent lås

Vi funderar på att införskaffa ett HipLok D1000 U bygellås som är resistent mot vinkelslipar. Det krävs ca 3 skivor för att sig igenom det samt förmodligen behövs ett extra batteri för tjuven för det tar 10-25min att ta sig igenom det. 

5. Kättinglås, ramlås och skivbromslås

Vi har ett SSF Klass C kättinglås som vi använder för att låsa ramen i något fast föremål när den står obevakat. Givetvis är det ett lås som enkelt går att kapa med vinkelslip men svårare med "tysta" verktyg som bultsax. Således är det dugligt dagtid. 

Vi har även köpt ett skivbromslås med larm för ca 650kr från Amazon. Den larmar 100db om någon rör cykeln/låset. 

6. Hemförsäkring Hedvig

Vi har hemförsäkringen Hedvig som ger upp till 25.000 åter vid cykelstöld, dock åldersavdrag. Det är en bra försäkring för vårt behov då vår cykel köptes för under 25.000. 

7. Gör cykeln unik

Utsmycka cykeln så den är lättare att identifiera vid stöld samt mindre attraktiv att stjäla. Vi planerar ändra en del av originaldetaljerna för att göra den unik. 


Vi får hoppas ingen får för sig stjäla cykeln, om så sker har vi gjort vad vi kunnat för att skydda den mot stöld. 

Nu ska vi iväg till lekplatsen, trevlig helg, tjohej!



tisdag 8 oktober 2024

Husbil såld & lådcykelliv

Husbilsförsäljning

Vi har haft en äldre husbil sedan början av året, det är en Autroller 41 från 2001 med 12 000mil på mätaren. Det har blivit ett par längre resor i sommar, kompakt, trevlig husbil men ett elände att köra längre sträckor med, dels då den är hög (ca 3m = vinden ligger på rejält) samt liten motor. En får huvudvärk efter någon timme när man måste koncentrera sig för att hålla bilen på vägen. 

Jag har lagt ner väldigt många timmar under våren på att uppgradera elsystemet, installera solpanel, byta kylskåp, byta alla oljor och diverse annat fix. Det var otroligt lärorikt och jag ser det som mer eller mindre läropengar då jag nu är en erfarenhet rikare samt haft möjligthet testa på husbilslivet under ett par längre resor. 

Då vi nu känner att husbilen är lite för bred och jobbig att köra, har vi nu sålt den till en som kommer ha mer glädje av den, och jag tror husbilen kommer bli mer nöjd också ;)

Ekonomin då? Vi köpte bilen för 159k , därefter har jag lagt 57k på uppgradering och reparationer, allt loggat i excel. Således, totalt 216k. Vi har haft den uthyrd 2v i sommar till en familj från Israel, som genererade 25k i intäkter. Därmed landar kostnaden på 191.000:-.

Vi sålde den nu för 170.000, därmed 21.000 i värdeminskning men en erfarenhet rikare + ett par resor i sommar :)

Vad blir det härnäst? Jo, vi gillar fortsatt husbilslivet, och det passar oss bättre än att t.ex äga en båt eller sommarstuga, iaf just nu i livet. Däremot siktar vi mer in oss mot en modernare plåtis som är smalare och lättare att köra längre sträckor samt uppe i bergen med utan behöva oroa sig motorn inte kommer orka. Vi kommer hålla ögonen öppna på blocket, mest troligt är dock att vi hyr en plåtis nästa sommar och känner av hur mycket tid vi kommer ha av att bruka en plåtis för att det ska löna sig, de kostar trots allt över 500k i inköp. 

Tack för allt fina husbil, på återseende!

Lådcykel-sökande

Vi har sedan vi flyttade in i hus, suktat efter en lådcykel som kan ersätta en del kortare bilåkande. Sedan 3år tillbaka har vi en elcykel med stor korg baktill som används mest för att handla livsmedel. Nu med ett litet barn, blev behovet mer aktuellt.

Vårt behov är främst cyklande med barn och lite last, max 8km:

- Till/från förskola

- Storhandla på Lidl/Willys, får plats med fler kassar än elcykeln

- Utflykt till biblioteket och lekplatser

- Sommar cykelsemester inom 10mil, t.ex längst Själland kusten

Rent ekonomiskt är det egentligen ingen större vinst jämfört med vår Kia Ceed Hybrid bil. Då bilen är en laddhybril (ca 50km räckvidd) blir kostnaden ca 28kr för en fulladdning. Med en 500Wh batteri lastcykel på el blir kostnaden ca 1kr per laddning och då kommer man ca 60-80km. 

Det krävs således väldigt många resor innan en lådcykel för 25 000:- betalar av sig - sålänge vi har bilen kvar. Den stor besparingen skulle bli om man gör sig av med bilen helt och hållet, men det är inte aktuellt för oss. 

Vi ser däremot fördelar, både att få frisk luft, lite motion och enkelheten för barnet att bara hoppa i korgen och åka iväg, jämfört med att tragla i bilen. Det är mycket roligare och mer stimulerande för barn att åka i lådcykel än bil. 

Vi får se om vi hittar någon lådcykel framöver som passar våra behov :)